Het werk van overgrootvader dunnetjes overdoen

Opdrachtgever: Gemeente Rotterdam / Nico de Bont
Project: Renovatie en restauratie Maastunnel
Locatie: Rotterdam

Grootschalige renovatie en restauratie
Dagelijks 60.000 voertuigen, 5.000 fietsers en honderden voetgangers. De Maastunnel is van levensbelang voor Rotterdam. In 2017 is de grootschalige renovatie en restauratie van de tunnel begonnen. Noodzakelijk om de Maastunnel in 2019 te laten voldoen aan de nieuwste veiligheidseisen. Het gehele project is naar verwachting gereed in de zomer van 2020.

Renovatie in oorspronkelijke staat
Omdat de Maastunnel een rijksmonument is, worden zoveel mogelijk materialen hergebruikt, inclusief een klein deel van de ruim 600.000 wandtegels (18.000 m2). Eén zijde van het monumentale middendeel is met de hand gecontroleerd. Deze wand wordt volledig in de oorspronkelijke staat teruggebracht met de oorspronkelijke tegels.

Zelf ontwikkelde stuc-profielen
De overige wanden in de tunnel worden compleet van een stuclaag en nieuwe tegels voorzien. Om het tegelwerk op de juiste plek terug te kunnen plaatsen, zijn er bouten aangebracht ter markering van het oorspronkelijke tegelwerk. Hierop plaatst Zeebregts, na de sloop- en ondergrondrenovatie-werkzaamheden van de aannemer, zelf ontwikkelde stuc-profielen voor de juiste maatvoering. Om ‘meters te kunnen maken’ wordt een lange rolsteiger gebruikt.

Eerste generatie Zeebregts
Zeebregts is bijzonder trots om het tegelwerk te mogen verzorgen in de Maastunnel. Omdat het een bijzonder project op zich is. Maar vooral omdat de eerste generatie Zeebregts, de overgrootvader van de huidige generatie Joost en Sander, het oorspronkelijke tegelwerk van de Maastunnel heeft verzorgd.